WHG - Gevolgen coronacrisis fors merkbaar in Rotterdamse haven

18 March 2020

Nieuwsblad Transport - Jeroen de Groot - 18 maart 2020 10:54 De economische crisis door toedoen van het coronavirus doet zich al goed voelen in Rotterdamse havenbedrijven. De een, CTG Logistics, heeft werktijdverkorting voor het personeel aangevraagd. De ander, Waalhaven Terminals, draait nog min of meer zoals normaal.

Gevolgen coronacrisis fors merkbaar in Rotterdamse haven

Jeroen de Groot18 maart 2020 10:54

De economische crisis door toedoen van het coronavirus doet zich al goed voelen in Rotterdamse havenbedrijven. De een, CTG Logistics, heeft werktijdverkorting voor het personeel aangevraagd. De ander, Waalhaven Terminals, draait nog min of meer zoals normaal.

‘Het is gewoon een verschrikking’, zegt Susan Rietveld, van CTG Logistics uit Pernis. ’60 tot 65% van onze containers komt uit China. Daar hadden wij eerst te maken met Chinees Nieuwjaar, later hadden de rederijen te maken met stormen onderweg, en nu zitten we met de gevolgen van corona-uitbraak.’ Normaal gesproken komen er bij CTG zo’n dertig tot veertig containers per dag binnen. Nu zijn het er vijftien. ‘En dat aantal zien we dagelijks teruglopen’, zegt Rietveld.

Arbeidstijdverkorting

Die terugloop is goed te zien in de loods. Normaal gesproken zijn rode belijningen nodig om smalle paden berijdbaar te houden. Nu heeft een verveelde chauffeur vrij baan om te spelen met zijn vorkheftruck. Rietveld heeft daarom eind februari al arbeidstijdverkorting voor een deel van het vaste personeel aangevraagd bij het UWV. ‘Met tweehonderd man zouden we het anders niet lang volhouden. We zitten in een duur pand. Met de verhuurder zijn we al in overleg over hoe het nu verder moet.’

Waar CTG logistics is gespecialiseerd in groupagetransport (kleine zendingen die per stuk of kleine hoeveelheden worden aangeboden), daar werkt Barge Center Waalhaven vooral in de opslag van en het onderhoud in containers. ‘In de terminal zien we bewegingen zoals altijd. Tot afgelopen weekeinde liep met name de export wel redelijk door’, zegt directeur Jan Overdevest. ‘De import, met name uit China, is in de afgelopen weken grillig verlopen. Afgelopen maandag hadden we 20% minder containerbewegingen dan normaal. De komende dagen komt er niets uit China binnen.’

Zorgen

Toch maakt Overdevest zich niet zo veel zorgen. ‘De eerste containers uit Shanghai zijn nu alweer onderweg hier naartoe. Dus ik verwacht dat alles binnen een paar maanden weer normaal is. Kijk, personen mogen zich niet verplaatsen, maar dat geldt niet voor goederen. En de mensen willen toch eten. Het wordt pas gekker als producten niet meer geproduceerd worden. En dat daardoor de haven stil valt. Want als de haven stil valt, valt alles stil.’